tirsdag 22. oktober 2013

Ull i bruk

Monstermønster startet trenden, og nå vil alle sammen vise frem ullgenserene sine! Hos Frk Snupp kan man også se fine gensere, Wool Rocks viser frem sin vintergarderobe. Vibeke har masse fint, og Vibbedille går langt tilbake i tid med sine gensere!

Da jeg raidet klesskapet i dag ble jeg nesten litt flau over alle genserne jeg fant. Skulle jo tro jeg bare strikket til meg selv, jo!


Hvis jeg starter nederst til venstre og beveger meg i klokkeretningen, så finner du følgende:

Årets Marius-genser, strikket i Smart, og dermed litt god og tykk, har blitt brukt mye. Så mye at den nupper en del (og du kan lese mine teorier om nupping her, hvis du skulle være interessert...), og den lyse fargen har nesten blitt litt misfarget nederst på ermene. 

Blomsterengen er en av mine stoltheter, den er strikket i ull-/bomullsblanding, og fargene gjør at jeg anser den litt som en sommerjakke. Derfor blir den nok ikke så mye brukt i vinter, men den har vært mye brukt siden den ble ferdig i juli og frem til for noen uker siden. Jeg gleder meg til å ta den frem igjen til våren!

Min klassiske Marius-genser i blått, hvitt og rødt ble strikket for 3-4 år siden, før jeg beveget meg ut i blogglandia. Den er strikket i Sandnes Alpakka, og holder seg utrolig bra! Brukt utrolig mye, men ser fortsatt (nesten) like fin ut!

Neste ut er min rosa Bloomsbury, som har vært mye brukt siden den ble ferdig i april (her brukes ullgenserne hele året, og pakkes sjelden bort til sommeren). Den er strikket i Ask fra Hillesvåg, og er ganske tynn og lett.

På toppen ligger Olive'n fra i fjor. Den brukes også mest i sommerhalvåret, siden den har korte ermer. Denne versjonen er strikket i Drops Baby Alpaca Silk, og jeg drømmer om en langermet versjon i ren ull....

Min litt spesielle Fana-genser ligger øverst i bunke nummer to. Den er strikket i svart Fabel, og jeg har brukt Wollmeise til mønsterfargen. Den ble mye brukt i fjor høst og vinter, og kommer nok til å få kjørt seg i år også!

Lemongrass var en av fjorårets trender, jeg lagde min egen vri, i tykk Nepal, og den har blitt masse brukt. Kjempegod når man trenger noe varmt med lang hals!

Jakker har jeg ikke så mange av, men Arachne strikket jeg også i fjor (mye genserstrikking til meg selv i fjor, ser jeg.....). Den har ikke blitt så mye brukt som jeg trodd, siden jeg ikke ble hundre prosent fornøyd med halskanten. Strikket i Bugga!, det nupper litt, men den holder seg ellers fint!

Grønn var høstens farge i fjor, både Arya's Needlework og ovennevnte Lemongrass ble strikket omtrent samtidig (og det fra ei som tilbrakte to år i kongens grønne klær og deretter sverget på at hun aldri skulle kle seg i grønt igjen!). Denne er tynn, tynn, strikket i NZ Lammeull. Mamma likte den godt, så hun fikk likså godt sin egen.

Drømmegenseren fra Pickles ble først strikket til mamma i hvitt, før jeg fant ut at jeg måtte ha min egen versjon. Siden den er lett, men samtidig ganske lun, har den blitt mye brukt i sommer. Grei å slenge på seg på en kjølig sommerkveld! Denne er strikket i Shilasdair Luksusgarn, og har ikke holdt seg så godt som jeg hadde håpet på...

Siste genser ut er Driftwood. Også en av fjorårets "trend"-gensere som "alle" strikket. Min versjon er strikket i Bugga!, den nupper noe, men siden den er relativt tynn har den blitt mye brukt.

Skal jeg plukke ut de tre som har blitt mest brukt og som jeg er mest fornøyd med blir valget disse tre:
Fra venstre Bloomsbury, Lemongrass og min klassiske Marius. Alle tre har så langt fått hard medfart både i bruk og med vasking. Jeg vasker forresten alt av ull i maskinen, og har aldri hatt problemer så langt! (Men kanskje er vaskemaskinen min ekstra snill...?)


Og dette er ikke alle genserne mine heller....På jobb ligger ullkofta som jeg drar på over kittelen dersom det er litt småkjølig på kontoret eller jeg må vente tålmodig på prøvesvar i akuttmottaket midt på natta. Den strikket jeg lenge før jeg begynte å blogge, så den har jeg ikke noe bilde av. I tillegg har jeg brukt Millie en hel del i høst, siden høsten har vært relativt varm frem til de siste ukene. Og hadde jeg hatt litt mer tid, hadde jeg sikkert funnet noen andre gamle skatter bakerst i klesskapet....

Helt sikkert er dette: Det blir flere gensere og jakker til meg selv! For jeg kommer nok ikke til å slutte å fryse med det første....


7 kommentarer:

  1. Så mye fint!! Jeg ble helt forelsket i lemongrass genseren! Har du strikket den etter engelsk oppskrift? (Det er ikke min sterkeste side)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Lemongrass er engelsk oppskrift,men jeg endret mye på den. Den er lett å følge, selv på engelsk, så det er bare å prøve seg!!

      Slett
  2. Uhu, den Blomstereng er fantastisk flott og du har gjort en kjempejobb. Siden den er litt liten, har du tenkt på at du kan få ramma den inn? Jeg mener, seriøst! (Du lenker til feil prosjekt, men jeg fant den da jeg bladde meg bakover.)
    Ellers er det gjenkjennelig det der med at selv om man har strikka noe til seg sjøl - så er det likevel noen plagg som brukes mer enn andre. Fint å se du bruker såpass mye farger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Rettet opp lenken nå :) Jeg har jo brukt den en del i sommer, og den har faktisk strukket seg litt i bruk, og så lenge jeg ikke har tenkt å legge på meg noe mer, så kan den brukes! Ikke tenkt tanken på å bruke den som "fancy art" på veggen, men kanskje, kanskje... :)

      Slett
  3. Her var det utrolig mye lekkert! Du kommer nok ikke til å fryse nei. Jeg forelsket meg helt i Blomsterengen, den var så fin! :)

    SvarSlett
  4. Utrolig mye flott da : ) Jeg er imponert og inspirert samtidig. Blomsbury står på min liste (men der står jo så mye ;)

    SvarSlett
  5. Så fint innlegg. Koser meg meg ull i bruk-innleggene, så i dag laget jeg mitt eget :)

    SvarSlett